ATS Neuroflow

IAS Johansen – Indywidualna Stymulacja Słuchu

Co to za metoda?

 Indywidualna Stymulacja Słuchu to metoda duńskiego nauczyciela i psychologa dr Kjelda Johansena, która jest przeznaczona dla osób mających trudności w słuchaniu, mówieniu i pisaniu. Dotyczy to zarówno dzieci, młodzieży jak i osób dorosłych.  Bazą w/w trudności często są zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego. Zaburzenia tego typu to niedobór występujący w procesach przetwarzania informacji na drodze słuchowej. Może mieć postać trudności w słyszeniu, rozumieniu mowy, rozwoju języka i uczeniu się. To znaczy, że osoba z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego  nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).

Dla dzieci z grupy ryzyka zaburzeń przetwarzania słuchowego charakterystyczne są następujące symptomy:

  • częste infekcje ucha, problemy ze słuchem,
  • trudności ze słuchem przy dużym natężeniu odgłosów w tle,
  • trudności ze zrozumieniem wypowiedzi ustnych,
  • nadwrażliwość na głośne dźwięki lub określone tony,
  • mowa monotonna, bez wyraźnej intonacji, 
  • opóźniony rozwój mowy, ubogi zasób wyrazów i słaba znajomość gramatyki,
  • trudności z wypowiadaniem zdań złożonych,
  • trudności z zadawaniem pytań i z zainicjowaniem rozmowy,
  • trudności z czytaniem, pisaniem (częste błędy)
  • trudności z koncentracją uwagi, trudności ze skupieniem uwagi na głosie   osoby mówiącej,
  • trudności ze zrozumieniem i wykonaniem poleceń ustnych,
  • trudności z wykonaniem pracy w sytuacji wielu odgłosów w tle,
  • reakcje na własne imię w dużej grupie opóźnione, lub brak reakcji,
  • prace domowe wykonywane są dłużej niż to jest konieczne,
  • w wyniku błędów z brakiem zrozumienia poleceń, czynności wykonywane są błędnie, tak jak się dziecku wydaje, a nie tak jak było w zadaniu,
  • polecenia wykonane znacznie później po zaobserwowaniu jak to inni wykonują,
  • odpowiedzi ustne wypowiadane powoli, często z dużym wysiłkiem.

Rozwiązaniem w/w problemów może być zastosowanie metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu K.Johansena. Bazą procesu terapii jest diagnostyka wykonana za pomocą audiometru, dokładne zbadanie lateralizacji oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym   Na tej podstawie zostaje przygotowany program słuchowy, który przygotowany na płycie CD słucha się przez słuchawki np. w domu, według określonego harmonogramu. Najczęściej przez 10 minut dziennie przez okres 6-8 tygodni. Po tym czasie powtarza się badanie, porównuje wyniki z poprzednim i przygotowuje kolejny program słuchowy. Proces terapii jest indywidualny, a jego czas przebiegu to zazwyczaj 6-18 miesięcy. 

Szczegóły na temat programu, uprawnionych terapeutów oraz Kwestionariusz Wstępny dla rodzica można znaleźć na stronie  http://www.johansen-ias.pl




Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego to niedobór występujący w procesach przetwarzania informacji na drodze słuchowej. Może mieć postać trudności w słyszeniu, rozumieniu mowy, rozwoju języka i uczeniu się.

 

Objawiają się niezdolnością do:

  • rozumienia mowy, nawet przy normalnym progu słuchu
  • rozumienia mowy w słabych warunkach akustycznych (np.  hałaśliwym otoczeniu)
  • rozumienia mowy zniekształconej lub niewyraźnej
  • uczenia się w oparciu o bodźce słuchowe*

 

* „Audiologia kliniczna” pod redakcją prof. dr hab. med. M. Śliwińskiej-Kowalskiej

 

Dla dzieci z grupy ryzyka zaburzeń przetwarzania słuchowego charakterystyczne są następujące symptomy:

 

  • częste infekcje ucha, problemy ze słuchem,
  • trudności ze słuchem przy dużym natężeniu odgłosów w tle,
  • trudności ze zrozumieniem wypowiedzi ustnych,
  • nadwrażliwość na głośne dźwięki lub określone tony,
  • mowa monotonna, bez wyraźnej intonacji, 
  • opóźniony rozwój mowy, ubogi zasób wyrazów i słaba znajomość gramatyki,
  • trudności z wypowiadaniem zdań złożonych,
  • trudności z zadawaniem pytań i z zainicjowaniem rozmowy,
  • trudności z czytaniem, pisaniem (częste błędy)
  • trudności z koncentracją uwagi, trudności ze skupieniem uwagi na głosie   osoby mówiącej,
  • trudności z nawiązaniem kontaktów i zawieraniem znajomości,
  • trudności ze zrozumieniem i wykonaniem poleceń ustnych,
  • trudności z wykonaniem pracy w sytuacji wielu odgłosów w tle (lepsze funkcjonowanie w sytuacji 1na 1),
  • reakcje na własne imię w dużej grupie opóźnione, lub brak reakcji,
  • prace domowe wykonywane są dłużej niż to jest konieczne,
  • w wyniku błędów z brakiem zrozumienia poleceń, czynności wykonywane są błędnie, tak jak się dziecku wydaje, a nie tak jak było w zadaniu,
  • polecenia wykonane znacznie później po zaobserwowaniu jak to inni wykonują,
  • odpowiedzi ustne wypowiadane powoli, często z dużym wysiłkiem.

 

CO MOŻE WPŁYNĄĆ NA ROZWÓJ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO?

 

  • Diagnostyczne zaburzenia neurologiczne i genetyczne (porażenie mózgowe, Zespół Downa).
  • Dziedziczne predyspozycje połączone z opóźnieniami neurologicznymi.
  • Neurorozwojowe opóźnienie, opóźnienie rozwoju mowy, dysleksja, dyspraksja, Zespół Aspergera.
  • Zaburzenia prawidłowo przebiegającego rozwoju:

    choroby, wypadki, zmiana lateralizacji w stosunku do preferencji;

 

CO WYRÓŻNIA METODĘ JOHANSENA  IAS

    • Muzyka w metodzie IAS jest specjalnie skomponowana, aby obejmować zakresem różne częstotliwości potrzebne do stymulacji.
    • Obiektywna diagnoza za pomocą audiometru.
    • Każde dziecko otrzymuje indywidualny program, który będzie najlepiej pasował do jego możliwości słuchowych (uwzględnia lateralizację słuchową oraz skierowany jest na harmonizację częstotliwości czystych tonów/dźwięków mierzonych audiometrycznie).
    • Kjeld przyjął, że jest różnica między funkcjonowaniem lewego i prawego ucha.
    • Przyjął, że można wzmacniać działanie słuchowej stymulacji jeśli specyficzne obszary, w których występują problemy (zgodnie z wynikami audiogramu) zostaną pobudzone.

  • Johansen IAS redukuje sygnał na częstotliwościach, których w porównaniu do optymalnej krzywej  są zbyt wrażliwe i podnosi natężenie sygnału na tych częstotliwościach, które są zbyt mało wrażliwe.

 

  • Uważał, że poprzez stymulację konkretnych obszarów mózgu problemy z nadmierną wrażliwością można redukować.
  • Pionierska praca Johansena IAS to stworzenie programu o tego typu indywidualizacji dla konkretnej częstotliwości w oparciu o wyniki audiogramu.

 

IAS – Indywidualna Stymulacja Słuchu Johansena jest formą pomocy dzieciom z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego.

Twórcą metody jest dr Kjeld Johansen – duński nauczyciel i psycholog.

Metoda skierowana jest do dzieci, młodzieży i dorosłych z zaburzeniami przetwarzania bodźców słuchowych, w tym osób:

  • z opóźnieniem rozwoju mowy,
  • z dysleksją,
  • z ADHD,
  • z zaburzeniami koncentracji uwagi,
  • z zaburzeniami uwagi słuchowej,
  • z zaburzeniami percepcji słuchowej,
  • z porażeniem słuchowym,
  • z nadwrażliwością na dźwięki,
  • z autyzmem;

 

Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy w terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni (zależnie od wieku i dysfunkcji), za każdym razem dziecko otrzymuje nową, specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy.

Dla dzieci z grupy ryzyka zaburzeń przetwarzania słuchowego charakterystyczne są następujące symptomy:

  • częste infekcje ucha, problemy ze słuchem,
  • trudności ze słuchem przy dużym natężeniu odgłosów w tle,
  • trudności ze zrozumieniem wypowiedzi ustnych jak również z ich prawidłowym zrozumieniem,
  • nadwrażliwość na głośne dźwięki lub określone tony,
  • mowa monotonna, bez wyraźnej intonacji,
  • opóźniony rozwój mowy, zasób wyrazów i znajomość gramatyki uboga,
  • trudności z wypowiadaniem zdań złożonych,
  • trudności z zadawaniem pytań i z zainicjowaniem rozmowy,
  • trudności z czytaniem, pisaniem (częste błędy)
  • trudności z koncentracją uwagi, trudności ze skupieniem uwagi na głosie osoby mówiącej,
  • trudności z nawiązaniem kontaktów i zawieraniem znajomości,
  • trudności ze zrozumieniem i wykonaniem poleceń ustnych,
  • trudności z wykonaniem pracy w sytuacji wielu odgłosów w tle (lepsze funkcjonowanie w sytuacji 1na 1),
  • reakcje na własne imię w dużej grupie opóźnione, lub brak reakcji,
  • prace domowe wykonywane są dłużej niż to jest konieczne,
  • w wyniku błędów z brakiem zrozumienia poleceń, czynności wykonywane są błędnie, tak jak się dziecku wydaje, a nie tak jak było w zadaniu,
  • polecenia wykonane znacznie później po zaobserwowaniu jak to inni wykonują,
    • odpowiedzi ustne wypowiadane powoli, często z dużym wysiłkiem.

CO WYRÓŻNIA METODĘ JOHANSENA IAS

    • Muzyka w metodzie IAS jest specjalnie skomponowana, aby obejmować zakresem różne częstotliwości potrzebne do stymulacji.
    • Obiektywna diagnoza za pomocą audiometru.
    • Każde dziecko otrzymuje indywidualny program, który będzie najlepiej pasował do jego możliwości słuchowych (uwzględnia lateralizację słuchową oraz skierowany jest na harmonizację częstotliwości czystych tonów/dźwięków mierzonych audiometrycznie).
    • Kjeld przyjął, że jest różnica między funkcjonowaniem lewego i prawego ucha.
    • Przyjął, że można wzmacniać działanie słuchowej stymulacji jeśli specyficzne obszary, w których występują problemy (zgodnie z wynikami audiogramu) zostaną pobudzone.

  • Johansen IAS redukuje sygnał na częstotliwościach, których w porównaniu do optymalnej krzywej są zbyt wrażliwe i podnosi natężenie sygnału na tych częstotliwościach, które są zbyt mało wrażliwe.

 

  • Uważał, że poprzez stymulację konkretnych obszarów mózgu problemy z nadmierną wrażliwością można redukować.
  • Pionierska praca Johansena IAS to stworzenie programu o tego typu indywidualizacji dla konkretnej częstotliwości w oparciu o wyniki audiogramu.

Opracowanie:
Na bazie materiałów do kursu wprowadzającego do metody Johansen IAS

 

Strona używa ciasteczek. Zostając na stronie zgadzasz się na ich użycie. Polityka Prywatności
Zgadzam się